donderdag 13 oktober 2016

De ene angst is de andere niet.

Schoon initiatief hier in Gent, de week van de veerkracht.
Lees er meer over op 'gezonde stad gent' en al.

Ik heb voorbije maandag het evenement 'Overwin je angsten' bijgewoond.
Jaren geleden leerde ik in cognitieve therapie bij depressie, dat het sturen van onze gedachten van negatief naar positief bijzonder nuttig is.
Tijdens deze informatieavond over het overwinnen van angsten, leerde ik dat je er bij 'gewone' angsten en paniekaanvallen goed aan doet om uw gedachten naar neutraal terrein te brengen. Positieve gedachten liggen wat te ver weg, buiten bereik zeg maar. Naar neutraal zou beter (haalbaar) zijn.
Maar bij obsessief-compulsief gedrag - dat doorgaans ook met angsten gepaard gaat - zit het anders. Daar is het de boodschap om de angsten net niet te proberen onderdrukken. Daar werkt 'naar neutraal gaan' in uw nadeel. Daar is het de boodschap om de gedachten er te laten zijn en voor het wegnemen van de angsten een andere oplossing te zoeken dan het obsessief-compulsief gedrag.

Ge zult maar in een langdurige depressie gesukkeld zijn, omwille van een jaren en jaren lange slopende strijd tegen obsessief-compulsief gedrag en de daarbij horende angsten en gedachten.
En in handen vallen van een heel team therapeuten, dat er geen weet van blijkt te hebben dat een obsessief-compulsieve stoornis een wel héél specifieke aanpak vraagt. :-/

2 opmerkingen:

  1. Priskilla, je vroeg het op Facebook, maar ik wilde het daar niet vermelden, dat kwam te dichtbij. Ik heb me laten testen bij Psysense in Gavere. De testen zijn pokkeduur, eventueel krijg je er wel wat op terug, als je bij een ziekenfonds zit dat psychotherapie deels terugbetaalt (deels = peanuts)
    http://psysense.be/
    Ondanks wat je hier schrijft over obsessief-compulsief gedrag zou het mij verbazen mocht jij, die zomaar naakt op een podium durft te gaan staan, autisme hebben, maar geen twee autisten zijn gelijk, dus het zou zomaar eens kunnen van wel. (Laat je het me weten mocht je ze doen, de testen?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Annelies. Had je reactie hier niet opgemerkt, omdat ik lange tijd van dit blog weggebleven ben.
      Ik heb ondertussen niet meer geprobeerd mezelf in een specifieke categorie te vatten.

      Verwijderen