donderdag 4 december 2008

Wild Schaap


Een prachtige tekst van de vzw Wild Schaap (op Facebook) deed mij nadenken over de rem die "Doe ik het wel goed?", "Doe ik het wel zoals het hoort?" voortdurend zetten op onze mogelijkheid om kinderlijk plezier te halen uit wat we doen en beleven.
Dat (ook als leek!!) kunst maken in een van commerce gescheiden vorm - wat eigenlijk niet anders kan, maar dat wordt vaak vergeten - een middel is om op te houden met enkel maar redeneren en opnieuw over te gaan tot leven, heb ik dankzij Pascale Pringels het duidelijkste kunnen voelen. De momenten dat een mens los komt van de beperkende bekommerdheid om maatschappelijke consequenties en zich enkel nog op technisch vlak verdiept in de nuancering van wat hij uitdraagt, voelen zoooo bevrijdend en geven zoooo veel voldoening dat wie ze kent zich terecht instant rijk mag noemen.
Kunst is voor mij een middel geworden om een kijk op de samenleving en de eigen beleving daarvan weer te geven, dat geen verantwoording hoeft af te leggen en is daardoor de eerlijkste vorm van communicatie, met andere woorden zonder het masker dat daarbuiten nagenoeg altijd wordt gebruikt.

vzw Wild Schaap ... 'k Weet niet of het beeld dat ik ervan heb al juist is. Hoe toegankelijk de vzw zal worden, zal vast afhankelijk zijn van welke richting de organisatie precies uit wilt. Werken met amateurs verloopt vaak anders dan met mensen die opgeleid zijn en/of bereid zijn om zich volledig te geven voor een project. Al zijn er volgens mij ook leken die de nodige inzet kunnen opbrengen om iets in elkaar te steken dat gezien mag worden. Toch kan ik aannemen dat een gebrek aan achtergrond soms hinderlijk is bij 't op poten zetten van bepaalde zaken.
'k Zou 't graag een platform zien worden voor alle schapen die willen uitzoeken en plezier hebben in hoe wild ze kunnen doen, ondanks de ketting waar ze mee vast liggen. Wie ondervindt dat 't best nog wel meevalt en de mogelijkheden nog heel wat groter zijn dan ze soms lijken, merkt de ketting niet meer en staat als los in een wei. Diegenen die dan ook nog een keer over den draad willen springen, die hebben vast iets anders nodig. ;-)

'k Ben in elk geval wreed content dat zij - oprichters van de vzw Wild Schaap - blijven doen waar ze goed in zijn. Als ze de kennis die ze hebben, willen delen met anderen die nog aan 't zoeken zijn of wat hulp kunnen gebruiken en samen willen werken met andere gezonde wildebrassen is dat goed meegenomen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten