woensdag 29 augustus 2007

Griekenland


Gevulde wijngaardbladeren voor in de microgolf. Het was echt niet lekker. ‘k Ben nogthans niet het type dat niets uit de magnetron kan waarderen.

’t Was mijn moeder die toen ik een jaar of zeven was de internationale keuken bij ons thuis introduceerde. Kan iemand zich nog de tijd herinneren, dat niet elk Vlaams gezin af en toe spagetti at?

Haar favoriete keuken was de Griekse en die leerde ik kennen toen ik tien of elf jaar was. Ze was geen keukenprinses, omdat ze niet de moeite wou doen. Ze maakte eenvoudige gerechten, zoals gebakken feta: een stuk Griekse schapenkaas met ei er rond en gebakken in de pan.

Van het Griekse restaurant in de buurt waar ze vaste klant was, had ze de volledige menukaart uitgeprobeerd. Ze was zover geraakt dat de uitbater haar de gerechten liet proeven die voor het gezin zelf bereid werden.

Griekenland is voortdurend in het nieuws de laatste weken en ik moet als ik over het land hoor spreken nog altijd vooral aan mijn moeder denken. Ze wilde er zo graag een keer naartoe. ‘k Herinner me nu niet eens of ze er ooit geraakte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten