zondag 19 augustus 2007

Kinnekloppen!

E en ik hebben beslist om vanavond een boke te eten in plaats van te koken. Dus ga ik net voor sluitingstijd, zoals ik wel vaker doe, naar de supermarkt vlakbij om een brood te halen. Waarom net dan? Omdat er dan minder volk is? De waarheid is dat ik het uitstel tot ik moet.

Alle vers gebakken brood is al verkocht. De voorverpakte broden hebben bijna allemaal een sticker met ‘snelverkoop’. Ik controleer de versheidsdatum van een brood zonder sticker. Het is bij voorkeur te gebruiken voor 20 augustus. Vandaag is het de 18de. Dat zit dus goed.

Kort na negen uur wil ik een boterham. E heeft al gegeten. Van het brood van gisteren van bij de bakker, is nog een sneetje of drie over. Eerst dat opeten. Ik open de plastic zak waar het brood van de supermarkt inzit en snij twee sneden af. Een wat muffe, licht zurige geur die me ergens aan schimmel doet denken, stijgt op van het brood. Ik stop het terug in de zak en ruik aan het roggebruid om mijn vermoeden dat er een soortement van zuurdesem in zit te bevestigen. De geur lijkt toch wel heel erg op die van schimmel. De onderkant van het brood zegt:”You thougt of mould? Well mould it izzz!!!”

De vierde keer in hoeveel tijd, dat ik bedorven voedsel verkocht krijg? In veel te korte tijd! Sojamelk die kabbelt, vlees dat stinkt, groenten waarvan het zakje waarin ’t verpakt zit op ontploffen staat en nu brood dat beschimmeld is. En ja hoor. Vriendelijk zijn ze wel aan de balie als je ermee teruggaat. Geld terug en een opmerking die duidelijk laat verstaan dat het geheel terecht is dat men zoiets meldt. Delhaize. Hun slogan is:”Leef zoals je wil.” Wel, ’t is negen uur gepasseerd en ik wou graag een boterham eten!

Te zeggen dat E daarstraks nog een beetje treiterig tegen Puddy – één van onze twee katten – zei:”Kinnekloppen.”, omdat hij in de keuken bij ’t boke smeren meteen bij hem was om duidelijk te maken dat hij de hesp wel zag zitten. Lekkere hesp trouwens. Van den Aldi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten