woensdag 12 november 2008

geschifte soep en kolleblommen


Allez ... 11 november en dan weten we opeens allemaal weer hoe lelijk, spijtig, triestig, gruwelijk dat 't is?
Ik ben te laat en kan het dus maar beter laten?
De rest van 't jaar moet ik niet meer luisteren naar hoe goed en raak dat Willem Vermandere het bezingt?


"Die mensen liepen met honderden in bressen door ons straat en die kapten gulzig kommen vol soep binnen die dan nog geschift was door 't onweer!!
En ons 'X' was daar tussen geraakt hé manneken. Aan den Hoeksen Bos is ze 'r uiteindelijk maar vantussen geraakt."
Mijn grootmoeder over de krijgsgevangen die tijdens de tweede wereldoorlog gelijk runderen door de straten van Zele gedreven werden.
De blik in haar ogen toont mij persoonlijk dan meer dan de honderden beelden die elke dag op tv getoond worden.

"Ge hebt geen tijd om na te denken. 't Is 't hij of 't zijden 't gij."
"Wie dat zegt dat 'em niet benauwd was, is ne leugenaar! Ik durf dat zeggen: ik heb in mijn broek gescheten van benauwdheid!"
Wijlen mijn grootvader over de tijd dat hij als oorlogsvrijwilliger op zestienjarige leeftijd aan 't front mee vocht.
't Deed vies om een man uit één stuk zo'n dingen op die toon te horen zeggen. 'k Heb nooit geweten, wat die dingen eigenlijk voor sporen bij hem achtergelaten hebben.


Uit pure angst reed hij in Utrecht met een tank de vijandelijke linies in en zijn compagnie heeft het daar gehaald.
Achteraf werd er nog dikwijls om gelachen:"Hij heeft in zijn eentje Utrecht bevrijd!"
Want zo is dat: we lachen erom om het te verwerken, om te tonen dat we er tegen kunnen of dat we er alweer mee rond zijn.
En zo moet dat: want er zal altijd oorlog zijn. Vrees ik ...



'k Weet ook niet of hij de vertaling kende van 'In Flanders fields'. Hij noemde dat (ook) kolleblommen. En hij zag die graag. En ik ook. En ik hem ... mijn oorlogsheld die geen held was. Evenmin als al de rest.

Fucking standbeelden!!
Voor marionetten van de mensheid zijn veroveringszucht!!!
Hoe lang gaat 't nog duren voor we wat minder op beesten lijken?!

Kolleblommen zijn een schoon symbool. Die blijven enkel overeind waar ze gegroeid zijn. Pluk ze om ze ergens anders neer te poten en ze vallen slap.
Mensen zouden beter wat meer op kolleblommen lijken ...




dank aan een virtuële vriend voor de foto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten