woensdag 15 oktober 2008

de botsen met de builen



safety first, originally uploaded by dP spot.

Als ik zo'n nadarafsluiting zie en daarachter een klein bootje, zet mij dat - zoals zoveel dingen - even aan tot nadenken.

De financiële crisis toont dat heel veel mensen hun centen steken in iets waarbij ze volledig moeten vertrouwen op het oordeel van anderen. En ze doen dat. En ondanks er nu moeilijkheden zijn, is dat op zich een goeie zaak.

Maar waarom zijn er zo weinig die anderen hun gevoelens toevertrouwen? Zelfs als er een verlies is, kom je er toch ergens rijker uit? Ok, er zijn vast situaties waarbij de nadelen de voordelen overtreffen. Maar dat gebeurt lang niet zo vaak als velen onder ons willen beweren.
Het verdriet dat we kunnen voelen als we iemand toelaten ons te raken, is een van de zwaardere mentale pijnen. Maar waarom zijn er zo weinig mensen die zeggen:"Dat risico neem ik er graag bij!" en zich deels door die aanvaarding al een pak weerbaarder maken?

Zijn mensen bang, omdat ze ongeoefend zijn, geen tijd krijgen, zoeken, nemen om die skill te ontwikkelen?
Is het een behoefte die eenvoudigweg door weinigen bij zichzelf wordt herkend?

Ook al steek ikzelf geregeld een hoog 'hihi-haha'-gehalte in dit blog en in de reacties die ik bij anderen achterlaat, toch wil ik evengoed af en toe mijn clownsneus afzetten en zeggen dat ik heel blij ben als ik stukken lees zoals 'Hoe dikwijls' - een tekst van Herman Van Veen - bij Gewebkijk en 'Druk' - de meest recente post van Likmevestje. Want dat zijn dan toch alvast twee mensen die zich dit soort vragen ook wel eens luidop stellen, daarmee toch een hand uitsteken en voor zichzelf misschien - of zelfs waarschijnlijk - bereid zijn, om de botsen met de builen te nemen.

En neen, iedereen moet volgens mij niet overal gaan rondstrooien wat hij waarbij voelt. Ik weet, niet iedereen wil dezelfde mate van openheid. Maar 't besef dat het tonen van emoties - in ons privéleven - ons niet per definitie zwakker maakt, komt wel iedereen van pas.

Tot zover mijn pleidooi voor 't wegwerken van de afstand tussen uzelf en ... uzelf!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten