zaterdag 4 oktober 2008

inkijk - deel 3 - wordt bos

.



'k Heb nu en dan een idee in mijn hoofd dat ik wil uitwerken. Zo heb ik nu bijvoorbeeld met twee pannelatten en een rol behangpapier een kader gemaakt, waarop ik een bos wil laten 'groeien'.

Het vel papier is nu nog leeg, maar iedereen die hier binnenkomt mag daar zijn associatie met 'bos' - als in een bos dat uit bomen bestaat! - op uitwerken. Dat mag een simpel tekeningetje met potlood, stift, ... zijn. Er mag een foto, een blad van een boom, afzonderlijke tekening, twijg, stukje papier in de kleur van het 'bos zoals hij/zij dat ziet' of wat dan ook op gekleefd worden. Wie liever de tijd neemt, mag zich installeren om iets te schilderen. Maakt niet uit!

Het 'bos' zal voor mij steeds meer weergeven van de mensen die me nauw aan 't hart liggen en als ik ernaar kijk, zal ik een compositie zien die mijn band met hen als geheel weergeeft.

Waarom een bos? Enerzijds omdat ik daar eenvoudigweg ontzettend veel van houd. Anderzijds omdat de evolutie, het steeds wisselende karakter afhankelijk van wat er is en de manier waarop ik ernaar kijk, de trage maar evengoed onophoudelijke groei, kracht en rustgevende volheid zijn allemaal aspecten die ik ook in een band met mensen heel boeiend vind.
Vandaar dat ik mensen ook niet wil beperken tot het tekenen van een boom of wat dan ook. Verschillende materialen en structuren maken het mentaal realistischer, omdat de keuze ook een zo groot mogelijke vrijheid geeft in het weergeven van de eigen smaak, het gevoel en de manier waarop iemand met het idee omgaat.

Ergens is het een uit zijn voegen gebarsten gastenboek.
En ja ... dít is een van die dingen die ik niet zou hebben uitgeprobeerd voor E en ik onze eigen stek hadden, omdat het heel prominent aanwezig zal zijn en toen té veel 'mij' en te weinig 'hij' zou geweest zijn.
.

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten