zaterdag 18 oktober 2008

Roddelen over gekke, grote broer is vals.




two-wheeler - two windows 1, originally uploaded by dP spot.

Dát is zo'n uitstalraam waarbij ik graag mijn batterijtjes oplaad met tintelende straaltjes kleur. Gewoon het weten dat zo'n rijke schakkering ontzettend voedend is voor de ziel, doet al goed.

De invloed van kleur is niet zo'n hocus-pocus-zweverige materie als ze op het eerste gezicht lijkt.
Even een kort stukje van de Wiki gehaald:
"Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door de samenstelling van de verschillende golflengtes waaruit dat licht bestaat. Mensen nemen licht waar wanneer elektromagnetische straling met een golflengte tussen 750 en 400 nanometer het oog bereikt. De samenstelling van golflengtes wordt het spectrum genoemd.

De kleur van een oppervlak wordt bepaald door het deel van het licht dat door dat oppervlak wordt weerkaatst."

En licht is energie.

En energie heeft invloed op hoe een mens zich voelt.

Als je bij een vuurtje zit, neem je dat gemakkelijk waar. Maar van bijvoorbeeld een oranje of rode muur straalt ook letterlijk meer energie af dan van een grijze. Ook al is dat niet zo onmiddellijk met een gewaarwording vast te stellen. Want oranje en rood hebben een hogere golflengte en weerkaatsen dus meer energie.

Dat is toch niet moeilijk om te verstaan?!

En toch heb ik de grootste moeite om nog maar uitgelegd te krijgen, dat bijvoorbeeld een rood kussen niet rood meer is als 't licht uit is. Daarmee wil ik niet zeggen, dat het plots blauw zou kunnen zijn als 't zelfde licht weer aan gaat. Maar het is nu eenmaal zo, dat 'kleur' of de waarneming en invloed ervan - en waarover gaat het anders? - niet meer bestaat op 't moment dat er geen licht meer is.


Omdat kleuren toch echt wel hun werking hebben, probeer ik in huis de vaste elementen in een neutrale, niet energieke kleur te houden. Zo kan ik de aankleding doen met die kleuren die ik in die periode of zelfs op dat moment het meeste meen nodig te hebben.
Soms voel ik me wat opgejaagd of wil ik kalmte en andere keren kijk ik uit naar leven in de brouwerij. Afhankelijk daarvan wil ik mijn keuze kunnen maken.


Wat doet kleur met u en op basis waarvan maakt(e) u uw keuze?




2 opmerkingen:

  1. Het is echt waar wat je daar zegt over dat rood kussen. Als je het licht zou filteren, wat een natuurlijk verschijnsel is in bijvoorbeeld de zee, zal je merken dat het object een andere kleur krijgt. In de zee schakkeerd alles op bepaalde dieptes tussen blauw en groen, niet omdat deze objecten die kleur hebben, maar omdat het licht zodanig wordt gefilterd. Oranje, geel en rood sneuvelen aan de hand van die filter het eerst, en blauw en groen tinten blijven het laatst, dieper nog zal alles zwart en dus donker worden.

    Daarom dat wij sportduikers (ik zeg wij omdat ik het ook ooit heb gedaan en graag weer zou doen) duiklampen meenemen die heel stevig oplichten. Niet alleen om in het donker te kunnen zien, maar ook om alles in kleur te mogen waarnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is misschien een beter bruikbaar voorbeeld. Want ik kreeg tot nu altijd een reactie in de aard van:"Dat kussen is nog altijd rood. Alleen ziet ge 't niet meer omdat 't donker is!"
    Zie je 't verschil in benadering?

    BeantwoordenVerwijderen