vrijdag 1 mei 2009

1 mei verwarringen


'De dag van de arbeid' en we maken er nen dag congé van.
Goed. Dat valt nog te verdedigen, want 't is om te vieren.


Maar "Op 1 mei leggen alle vogels een ei." ... 'k Wee ni hé ...
Als kind kon ik daar niet goed bij.
"Dat is wel maar bij manier van spreken hé zeg!" was 't antwoord.
Maar ik begreep 't concept 'bij manier van spreken' op zich eigenlijk niet.

En mijn Duitse stiefvader zegt geregeld:"Ich gehe ein Ei legen!"
Waarbij 't over zowat het tegenovergestelde van de oorsprong van een kersvers leven gaat.
Hoe komen ze erbij?
't Komt ook uit een gat hé.
Maar als kind had ik vast liever gehad dat men zei:"Ik ga mijn dikke darm leegmaken."

2 opmerkingen:

  1. ,,wij'' zeggen ,,IN mei leggen alle vogels een ei''

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wezen googlen en idd!
    zoooo versta 'k het wél

    moet een (zéér) lokale afwijking geweest zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen