woensdag 27 mei 2009

veel en neig


Elke keer - nog voor 't onweer in volle glorie is - sta ik er al bij stil dat ik daar weer een heel dubbel gevoel bij zal hebben.
Want 'k vind dat enerzijds een prachtig natuurfenomeen. Maar anderzijds kan 't toch wel primitieve angsten bij me oproepen.

Een vriendin vertelde me daarstraks dat bij haar 't water omhoog kwam in 't bad, omdat de rioleringen 't niet meer konden slikken. Misschien was dat hier ook. Maar 'k zou 't niet weten, want ik ben niet durven opstaan om te gaan kijken wat dat visueel zoal veroorzaakte.
Volgens de kranten was 't blijkbaar overal in Vlaanderen.
En zeggen dat er mensen zijn die daar losdoor geslapen hebben. Aan wie wel wakker was:"'t Was toch neig hé?".

De donderslagen die vielen eigenlijk nog mee. Maar bliksemen!! Zo snel op elkaar volgende schichten, dat had ik nog nooit gezien. En niet zomaar eventjes hé. Minutenlang aan één stuk door de ene na de andere. En gieten!
'k Heb nu gelezen dat 't op veel plekken ook zwaar gehageld heeft.

Dees in haar bedje liggen denken van

"Zoveel bliksems!
Waar eindigen die allemaal?
Zouden die allemaal ergens op een punt op aarde eindigen?
Hoe zou dat eigenlijk allemaal precies in zijn werk gaan, zo die krachten die in de lucht zo op elkaar inwerken en dan zulke ontladingen veroorzaken?
Hoe zou dat eruit zien van in de lucht? Van héél hoog ...
Water trekt de bliksem aan.
Zou dat klein vijverachtig dingetje op de koer de bliksem aantrekken?
En als 't er zoveel zijn, dan is er toch wel veel meer kans dan anders dat er zo ene hier op 't dak terechtkomt?
Mja ... kijk ...
ALS ik nu doodga, dan zou 'k toch niet ongelukkig sterven."

Daar werd ik dan weer heel rustig van.

En het onweer bedaarde.
Even ...
Een minuut of vijf later werd het winderig.
Steeds harder
En harder
Tot het rolluik ervan flapperde, ik op straat van alles hoorde rollen en mensen dingen naar elkaar hoorde roepen.
Nu en dan een sirenewagen van de hulpdiensten die ik in de verte hoorde rijden.
En weer begon het te gieten.
En weer volgden de bliksemschichten elkaar razandsnel op.

Dees in haar bedje liggen denken van:
"Choh ... Stel dat 't dak eraf vliegt.
En dat daardoor het huis aan stevigheid verliest.
En 't tweede verdiep op 't eerste valt.
En 't eerste ook instort.
Zou 'k deine van hierboven niet gaan wakker maken, voor in geval 't dak eraf vliegt?
Mja ... Door bang te zijn, kan je dat niet tegenhouden hé?
Maar ja ...
Misschien is angst een teken dat je uzelf in veiligheid moet proberen brengen.
Als al dat puin naar beneden komt, zou 'k dan niet veiliger zijn onder mijn bed?
Als 't écht erg wordt, misschien toch maar onder mijn bed kruipen."

't Werd rustiger en ik dan ook.


In de krant staat ook dat er 34 liter per m² neerslag gevallen is.
Mijn vijvertje heeft een oppervlakte van 1.22 m².
Dan zou daar 41 liter water in gevallen moeten zijn.
Als ik mijn wijsvinger loodrecht in 't vijvertje steek, kan hij er net helemaal in en die meet 7 cm.
De totale hoeveelheid water die erin zit, is nu dus 85 liter.
Ja ... Wel ... Dat is dus 't resultaat van minstens vier waterdraag-wandelingetjes in één keer.
Maar wel spijtig van al die schade overal.

7 opmerkingen:

  1. Hou niet van donder en bliksem, hoor. #oerangsten
    Mooi vraagstukje in de laatste alinea.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ollie wil geen betweter zijn , maar als de bliksem de aarde treft zegt men klopt dat niet.Het is de aarde die ontlaad en dus gebeurd de inslag in omgekeerde zin van beneden naar boven. net zoals de elektronenstroom van - naar +. De ontlading stroom van een blikseminslag kan energie leveren voor gans ons land.Angst voor bliksem is terecht!Vuur , water , aarde en wind zijn en blijven onoverwinbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind al dat onweer prachtig, was't niet da'k om 5h15 uit mijn bed moest, had ik er gans de nacht naar gekeken...en foto's genomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt geluk dat je mij niet wakker bent komen maken, of ik had je misschien wel eens neergebliksemd met mijn ogen! ;-)

    Deine van hierboven (een van de minstens 2 mensen die er door heeft geslapen)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Georgina: wel ja, lijkt idd heel diep geworteld te zitten.

    @Ollie: 'k Heb mij door de Wiki-pagina geworsteld en 'k durf niet zeggen dat 't waar is, want ik snap het allemaal niet helemaal. Maar de 'terugslag' loopt blijkbaar idd van de aarde naar de wolk toe.

    @TWISINDE(MU)ZAK: 'k Vind ik dat ook 'mooi', maar blijf toch liever uit de buurt van het raam en naar buiten ga 'k al helemaal niet. Ik volg liever mijn instinct. :-)

    @Erlend: 't Is grotendeels dat wat mij weerhield. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. OLllie hoopt dat je het begrijpt.


    Als de vangontlading contact maakt, is er een soort kortsluiting ontstaan tussen de ladingscentra in wolk en aarde. Te beginnen bij het contactpunt gaan elektronen dan in grote aantallen sneller bewegen. Even later vult deze sterke stroom het hele kanaal. Men noemt dit de hoofdontlading of soms ook wel de 'terugslag' (return stroke). Dit verschijnsel, dat met hevig oplichten gepaard gaat, verplaatst zich met ca. 100.000 tot 150.000 km/s van de aarde naar de wolk. In het hier geschetste voorbeeld bewegen de elektronen omlaag en in ons spraakgebruik wordt dan de stroomrichting omhoog gerekend. De elektrische stroom loopt immers van plus naar min, tegengesteld aan de elektronen.

    Dit is nog niet alles. Als de bliksem uitdooft, vindt er een snelle herverdeling van lading in de wolk plaats omdat alle bereikbare lading verplaatst is. Het kanaal wordt dan vaak opnieuw gebruikt, allereerst door een nieuwe, snelle, nu onvertakte, voorontlading, en vervolgens door een nieuwe opwaartse hoofdontlading. Niet zelden herhaalt zich dit alles enkele malen. Wat wij dus als een bliksem waarnemen, bestaat dus vaak uit een aantal zogenaamde 'deelbliksems'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Ollie: net als de eerste keer toen ik 't las, snap ik het niet 'helemaal'. Maar 'k lig daar minder wakker van, dan van 't fenomeen zelf. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen