dinsdag 5 mei 2009

Done with 'Happy go lucky'!!! - of hoe 'gelukkig zijn als plicht' mijn strot uitkomt -


Je kan niks meer doen of er is hulp beschikbaar.
Neen, zomaar wat in ons eentje aanmodderen, dat hoeft er niet meer bij te zijn. Bijstand is alomtegenwoordig!

Vroeger, vroeger bestond dat toch zo niet?
Een mens leerde wat hij moest kennen om zijn plan te trekken in 't dagelijks gedoe. En wat hij niet geleerd had, dat liet hij over aan mensen die 'de stiel' kenden.
Er kreeg het wel eens enen in zijnen bol om nog iets bij te leren op volwassen leeftijd, zo om zich wat bezig te houden. Maar er haalden 't zich toch maar weinig mensen in 't hoofd, om ál wat gedaan moest worden zélf te willen doen. Nu is alles daarop afgestemd en zowel 't materieel, 't materiaal als 't resultaat hangen vaak met haken en ogen aaneen!
We willen altijd maar meer vrije tijd, want we willen ons persoonlijk ontwikkelen. Om dan andermans' werk over onze kop te trekken en uiteindelijk minder vrije tijd over te houden. En dat klein stukje dat nog overblijft, wordt nog gevuld met bezigheden waar we blijkbaar ook 't idee van hebben, dat we er zelf niet genoeg van kennen om er iets persoonlijke-ontwikkeling-waardig van terecht te brengen.

Als wij vroeger zoveel van die activiteiten ook al hadden, maar zónder hulp van buitenaf, waarvoor dient al die begeleiding dan? Om dé grote behoefte van deze tijd te bevredigen?
We willen meer doen, beleven, kunnen en kennen dan vroeger én we willen ons o-ver-al goed bij voelen. Want dat kan!
Vroeger deden mensen wat ze moesten, zonder zich vragen te stellen over het 'feel good'-gehalte en in hun schaars genoemde vrije tijd deden ze hun gedacht, hun goesting. Nu vertelt men ons gedurig hoe belangrijk het is om ons goed te voelen en heeft men altijd een productje klaar om daarvoor te zorgen.
Zelden geraken we even 'happy go lucky' als de aanprijzers ons voorhouden en voelen ons verplicht om de strijd voor duidelijk waarneembaar geluk weer voort te zetten, door nóg meer 'hulp' aan te schaffen.

Wie? Wie is diene fucking klootzak die is komen aandraven met dat rot gedacht dat wij van de ene extase in de andere moeten rollen?!
Ik ben niet gelovig in één of andere godheid en aanbid - als in: bewonder - enkel de natuur omwille van de vanzelfsprekendheid waarmee ze alles doet. Maar als ik de leefregels van vele religies even overloop, dan valt 't mij op dat daar nergens tussen staat:"Gij zult gelukkig zijn!". 't Is fout om mensen voor te houden dat geluk des duivels is. Maar 't is verdomme al éven evil om hen wijs te maken dat 't erbij hoort!
'Je goed voelen' is geen aangeboren recht. Van nature zijn er geen, helemaal géén evidenties! Gedaan met stressen omdat ge stress hebt! Stress is wél natuurlijk, want zonder zouden we (allemáál) geen zak uitrichten.
Je kan snel om een boekje over mindfulness lopen of permanent in therapie gaan bij een personal life coach - al naargelang uw budget. Maar 't kan simpeler, effectiever en goedkoper! Stop gewoon met u door de commerce en door haar geïnfecteerden te laten wijsmaken dat we ons verongelijkt moeten voelen als ons leven geen groot feest blijkt met vooral ups, ups, ups! Doe gewoon een stap dichter naar onze natuurlijke manier van zijn: neutraal, met veel stuff to do en hoere-chance als 't zo nu en dan een keer gelijk vanzelf lijkt te gaan.

9 opmerkingen:

  1. Ik ben hier redelijk gelukkig op mijn berg. Hulp heb ik daar niet bij nodig noch gehad.

    Was getekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al lang alle frullekes, uitwassen en moetens van mij afgegooid en, geloof me, ben nooit gelukkiger geweest.
    Min is meer !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Tom Lievens:
    Jouw geluk IS waarschijnlijk die berg.

    @Els:
    't Gaat mij eigenlijk om veel meer dan enkel wat we allemaal kopen aan gebruiksspullen terwijl we ze niet nodig hebben.
    'k Denk ook aan die dingen die we elke dag moeten doen en op gevechtjes gaan lijken, misschien net omdát we er per se iets 'leuk' van willen maken. Gewoon doen wat je moet doen, zonder fun én zonder morren daarover, lijkt straks bijna not done! Dat we blij aan den afwas moet staan en met een smile de was uit 't machien moéten halen, lachend ons benen moeten epileren en 't gras af moeten doen alsof we aan 't waterskiën zijn zo enthousiast, ... dát steekt mij tegen.
    Ok, realiteit verkoopt niet. Vééélen weten dat wel. Maar toch sijpelt hij ongemerkt binnen, die 'every body happy!!'-cultus.
    Op de momenten dat we ons slecht voelen, gaan we bij de vraag "hoe is 't?" straks niet meer beleefdheidshalve antwoorden "goed, goed en met u?", maar omdat we gegeneerd zijn dat 't bij ons zo gelijk niet altijd goed lukt.
    Tuurlijk is dat niet altijd en overal zo. Al een chance. Maar 't is dat neigen naar, die tendency ... Daar heb ik 't dus niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zijn geen hulpmiddelen , enkel om het geld. heb al lang alles overboord gegooid en Ollie doet wat hij wil. En geloof me , heel gelukkig zonder hulplijnen of glijmiddel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaar ook mijn blognaam, doe enkel mijn zin en laat me geen dingen aanpraten of aansmeren.
    Leve de fantasie en creativiteit om zelf flaters te begaan of hoogstandjes van ons kunnen te ontdekken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ollie en TWISINDE(MU)ZAK: 't zijn zowaar wijze mensen die hier passeren!
    Ik weet voor mijzelf dat ik bij de volgende 'verleiding' vast eurootjes zal besparen. ;-)

    @TWISINDE(MU)ZAK: 'k moet toegeven dat ik uw blognaam niet snap.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oei ... 'ik weet' en dan wat verder 'vast', dat klopt niet hé?
    'ik vermoed' dus

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @DP:Bij ons zeggen ze tegen iemand die nogal tegendraads is en zijn eigen gedacht heeft of zijn goesting doet "nen twis in de zak" of dwarsligger. Ook op muzikaal gebied heb ik zo mijn eigen keuzes...vandaar ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @TWISINDE(MU)ZAK
    ah! nen ijëverechsen! dat ken ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen