maandag 18 mei 2009

'Denken over kunst'


Een aantal maanden geleden heeft een vrouw voor mij een bos geschilderd. Ze gebruikte een foto als voorbeeld en wilde het werk technisch zo netjes mogelijk hebben.
We praatten geregeld over hoe verschillend zij en ik met tekenen, schilderen, beelden maken, ... omgaan. Zij wil wel, maar durft de techniciteit (nog) niet loslaten om uitdrukking te geven aan iets wat binnenin haarzelf ontstond. Ik benijd haar motivatie om allerhande technieken grondig onder de knie te krijgen, omdat het de mogelijkheden vergroot om heel dicht te geraken bij wat je precies wilt weergeven.
Zij hoopt dat ze eens ze over zichzelf het idee heeft dat ze technisch kundig geworden is, zal durven uiting geven aan wat haar drijft. Ik start vanuit wat me drijft en zoek - binnen de beperkte mogelijkheden die ik heb - naar een manier om dat te communiceren.
Zij stelt met andere woorden aan wat ze zelf maakt de voorwaarde dat het technisch hoogstaand is. Terwijl ik voornamelijk en meteen vraag dat er 'iets' achter steekt, dat er vanachter komt piepen, springt, glijdt, druipt, waait, ...

Een kunstenaar is voor mij iemand die de studie van alle denkbare technieken doorloopt en ze aanleert, om te slagen in wat ik probeer. Ik bekijk wat ik zelf maak niet als 'kunst', maar als een neerslag van mijn gevoelens en gedachten. Van kunst is dan pas sprake, wanneer die neerslag de vrucht is van een doorgedreven zoeken naar, werken aan de best mogelijke manier om die neerslag te bekomen.

Ik wil naar musea en exposities toe om aan den lijve te ondervinden wat een werk met me doet. Daarna wil ik over die werken weten hoe ze gemaakt werden, om op zuiver empirisch vlak te weten te komen hoe een effect (mede) mogelijk gemaakt wordt. Maar ik wil ook een idee krijgen over waarom anderen een werk ervaren zoals ze doen, want dat valt lang niet altijd louter met het gebruik van bepaalde technieken te verklaren. En daarom, wil ik het boek 'Denken over kunst' van A.A. Van den Braembussche in huis halen.
Kortom, ik wil denken over kunst, om bewust bezig te zijn met hoe ik haar aanvoel.

6 opmerkingen:

  1. Kunst is formidastisch maar kunst moet voor mij toch wel iets meer om 't lijf hebben dan bvb een kapotte koffietas op een stalen draad. Dan vind ik de kleurrijke naïeve eerste kindertekeningen van mijn kroost 1000 x mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Els : Volledig met je eens!
    @ Dp : ollie houdt meer van het klassieke ; Ouderwets ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. techniek mag nooit primeren in de kunst. Je hebt deze wel nodig als basis, maar je moet oppassen dat techniek niet een doel op zich wordt. Dan is de ziel er uit, ook al is het resultaat nog zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Techniek als doel, het rigide perfectionistische als uiting van kunst op zich. Abstraheren, minimaliseren, .. Minimalisme ! Het heeft wel wat, niet veel om het lijf, maar het heeft wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja de één verkiest figuratieve kunst boven het non-figuratieve...da's wat kunst zo boeiend maakt...het maakt discussies los en bied voor elk wat wils...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Elsbabbel: als de 'kapotte koffietas op de stalen draad' mij ergens mee kan confronteren, iets kan oproepen, mij letterlijk kan laten stilstaan om te kijken, dan vind ik haar niet waardeloos. Kunst - los van de koffietas - hoeft voor mij niet 'mooi' te zijn en ik probeer haar even bereidwillig te bekijken als een kindertekening of eender wat anders waar ik dat type aandacht aan wil schenken. Graag zelfs met dezelfde ogen. Maar als dat 'stilstaan' lukt, als ik gehoord heb dat ik even aangesproken werd, ben ik al blij.

    @ollie: is het meer houden van, of is het liever gekeken hebben naar en waarom?

    @francky: zoals ik hierboven als zei, is 'mooi' voor mij geen vereiste. Ik zie techniek ook eerder als een middel, dan als doel, omdat ik een teken van technisch kunnen niet als kunst maar als bewijs van kunde beschouw.

    @Botje: als de techniek het doel wordt, is dat idd ook weer een weergave van hoe allerhande factoren die van invloed zijn worden geïnterpreteerd. Minimalisme is daarom in mijn ogen eenvoudig, strak, uitgepuurd, maar niet zielloos.

    @TWISINDE(MU)ZAK: net omdat er - eens de technische vaardigheid voorbij - geen gelijk te halen valt, wil ik weten wat anderen zien en waarom en daarover lezen.

    BeantwoordenVerwijderen