zondag 10 mei 2009

beestachtig


Eerst gefrutsel onder de verwarmingsradiator. Dan achter de kachel. Daarna een opbergbox omver. Telkens met enige tijd tussen en elke keer met Puddy als bron. Tot zijn gekoers en gespring me vanochtend nóg maar eens wakker maakte, ik rechtop in bed ging zitten en hij me gespannen zat aan te kijken mét ... een muis in zijn bek.

"Flinke Púddy! Muis gepakt?! ... Flínke man!"

De kat legt haar neer en loopt op hoge poten, staart in een vraagteken en opgeheven kop weg. De muis trippelde ook weg. Vooral met snelheid. Roefel, de fauteuil onder! Doosje genomen, zetel weg, doosje over de muis, dekseltje eronder en met haar naar buiten.


Bedankt!, originally uploaded by dP spot.



Beestje was toen ik het doosje oplichtte, waarschijnlijk té sterk van slag om zich meteen uit de voeten te maken.
Gevolg ... zoals te zien op volgende foto.


O jee!, originally uploaded by dP spot.



Hij weer met 't grutje naar binnen en 't wreed amusement kon herbeginnen. Na relatief korte tijd was er al 't leven uit.


Is 'beestachtig' terecht of onterecht het woord voor datgene waarvoor 't staat?

Mijn grootvader die bond destijds een mus die hij gevangen had, levend met een touwtje aan een staak. Die pikkedieven kwamen roven in zijn moestuin. "Om de andere mussen te verjagen." zei hij.
Ja, inderdaad. Dezelfde grootvader die een merel hield in een kooi. Hij die beweerde vogels graag te zien. Hij hield van het plezier die ze hem leverden, niet van vogels zelf.

Katten zouden naar 't schijnt 'spelen' met hun prooi, omdat ze instinctief nog altijd jagen, maar het niet meer doen uit honger.
Mijn grootvader had ook genoeg aan wat overbleef na de mussen hun inmenging. 'k Vraag mij af wat de verklaring is voor zijn gedrag. 'k Zie er niet graag een domme, eigengereide bruut in.

4 opmerkingen:

  1. oh jee, het arme beest...
    Al zie ik ze toch ook véél liever buiten dan binnen in mijn huis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kent toch kat en muis spelen. Een kat is en blijft een jager die door de evulutie een huisdier geworden is. Inderdaad is het ook wreed hoe ze met hun prooi omgaan.Maar dat is hun instict.
    @ mussen aan een koord. Dat is onnatuurlijk en wreedaardig.Als Ollie dat zou zien ( Ollie is zeker niet kwaadaardig ) Zou hij door mij ook eens een half uurtje aan een been in de lucht bengelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Poes brengt jou het muisje als cadeautje. "Kijk eens hoe flink ik ben geweest !" wil ie daarmee tonen.
    Wij hadden het hier vorig jaar aan de hand met konijnenjongen. Kapitein blééf ze maar brengen : een pluizige staart, 2 billen,...
    't Was een ware slachtpartij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @kaatje: 't geeft een dubbel gevoel idd, want het is volkomen normaal kattengedrag en muizen richten nu eenmaal schade toe die we niet graag hebben hé.

    @ollie: dát wou ik als kind ook doen: hem aan een been aan een staak hangen.

    @Elsbabbel: een kat die ik jaren geleden had, bracht ook zo eens het ene na 't andere jong konijn van één van de buren.

    Desmond Morris verteld in zijn boek 'Waarom spinnen katten' inderdaad ook dat de kat zijn prooi komt brengen, om het jou te tonen. 'k Kan dat goed aannemen en Vind 't mooi. Daarom dat ik er hem ook uitvoerig voor prijs.

    BeantwoordenVerwijderen