zaterdag 15 september 2007

Waterbiotoopje op terras











‘k Heb twee goudvissen en waterplantjes gekocht. Op mijn terras staat namelijk een zwarte mortelkuip met regenwater. Nu staat er nog niet zo héél veel water in, maar er komt natuurlijk steeds bij. In het midden van de ton staat een terracotta bloempot en daarop een wateropvangschaaltje, dat normaal onder de bloempot wordt gezet. In dat ondiepe schaaltje staan planten die in de vrije natuur bvb. langs de oever van een vijver groeien.

In de ton zelf heb ik gisteren ietsie pietsie, petieterig kleine waterdiertjes uit een vijver gezet. En dan moesten er dus ook nog waterplantjes en visjes komen, zoals oorspronkelijk mijn bedoeling was. ‘k Wou graag stekelbaarsjes kopen, omdat die zo ontzettend klein zijn. Ik houd van kleine dingen en – het idee – van ruimte. Dat gaat goed samen, want kleine dingen hebben door de beperkte omvang van zichzelf, natuurlijk vanzelf al meer ruimte. Toch leek een simpele goudvis me ook wel fijn. Die groeien toch maar net zo hard volgens ze plaats hebben. En ze zijn een stuk gemakkelijker te vinden.
Ja, ‘k weet het. Stekelbaarsjes vind je in elke sloot. Maar ze zijn beschermd en dus mag je ze niet vangen en meenemen. Omdat de stekelbaarsjes die bescherming vast nodig hebben, wil ik die wet graag respecteren – in tegenstelling tot sommige andere wetten, die ik met tegenzin naleef omdat ik het moeilijk heb om in te zien waarom ze er zijn.

Zou het lukken om mijn terrasvijvertje in goed conditie te houden zonder pompen en filters en weet ik wat allemaal? Enkel indien het als natuurlijk waterbiotoopje kan functioneren - dus mét mijn moeite, maar zonder elektrische toestanden - zou ik er voldoening uithalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten