vrijdag 7 december 2007

België drietalig.


Toen ik "Wie vs Wat" las op Eskimokaka, kreeg ik zin om daar wat uitgebreider op in te gaan. Als ik van mezelf een lange, lange, lange, lange, lange reactie verwacht, kies ik ervoor om het onderwerp zelf te bloggen.

Nicodemus op Eskimokaka spreekt van een België zonder opsplitsing in Vlaanderen en Wallonië. Aangezien we ook nog een Duitstalig gebied hebben, ben ikzelf voorstander van een drietalig land. Daar zou héééél veel werk bij komen kijken. Banen creëeren hoeft dan niet meer. Het zou veel opleiding kosten, maar uitkeringen kosten ook geld. Werkzoekenden worden nu sowieso al aangespoord om een opleiding te volgen via de V.D.A.B.

Welke voordelen zou dat niet opleveren? In Vlaanderen zijn er vacatures die niet geraken ingevuld en in Wallonië is er werk tekort. Nu houdt het taalverschil veel mensen op een van beide stukjes. Als dat zou weg zijn, is het toch een pak eenvoudiger om naar de andere kant van 't land te verhuizen voor een goeie job én er te integreren.

Nicodemus ziet geen cultuurverschil tussen Vlamingen en Walen. Dat spreek ik tegen. Vooral in de kleinere steden en gemeenten. Dat het groot genoeg zou zijn om een samenvoeging in de weg te staan, dat wil ik echter ook niet accepteren.
Kijk bijvoorbeeld naar Gent. Hier wonen en werken ontzettend veel verschillende culturen, zonder al te veel moeilijkheden, met elkaar samen. De hoofddoekenkwestie laat ik even ter zijde, omdat ik niet 't minste idee heb, of de regel er wel is gekomen op vraag van de Gentenaars.

In een Vlaanderen waarvan wordt beweerd dat het steeds rechtser wordt, zal het natuurlijk niet vanzelfsprekend zijn om zulke radicale voorstellen te doen. Er is het argument dat de achtergrond van de landsdelen te sterk van elkaar verschilt. Al is die door de meeste burgers vast niet ter dege gekend.

Ach ... voor mij hoeft het allemaal niet hoor. Ik hoef geen Vlaanderen zonder de Walen. En evenmin wil ik per se een België zonder taalgrenzen. 't Is alleen dat ze iets mee zullen moeten doen. En op lange, lange termijn - waarop we steeds meer op Europa en dus op meerdere talen gericht zullen zijn, lijkt mij dat nog zoooo zot niet. Drie talen! Ons nadeel zou ons voordeel kunnen zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten