zaterdag 23 augustus 2008

No shit?!!

.
Van tijd tot tijd is er iemand die me wijst op een zekere 'anale fixatie'. 't Valt niet te ontkennen dat ik de vuile woordjes 'kak' en 'stront' geregeld in de mond neem. Terwijl overal met 'shit' om onze oren gesmeten wordt, vind ik het geen betekenis meer hebben en grijp daarom liever terug naar de Vlaamsche, meer krachtige varianten. Maar ook als ik zin heb om lekker kinderlijk stout te zijn, vliegen de synoniemen van fecaliën en urine duchtig in 't rond. Big fun gegarandeerd als iemand die lol ook nog een keer herkent!
Ja, ik heb er inderdaad iets mee.

Maaaahahaaanden geleden zei een wijs man me, dat hij het best aannemelijk vindt als gesteld wordt dat de basis van het karakter vóór het vijfde levensjaar gevormd wordt.
Een keer wezen kijken op wikipedia wat Freud zoal meende te kunnen vatten onder de 'anale fase'.
Ze zou lopen van 1,6 tot 3 jaar.

Volgende grondinstellingen moeten in die periode aangeleerd worden:

  • orde en netheid;

  • het kunnen afstaan van iets waardevols;

  • het zich kunnen conformeren aan regels zonder te sterke gevoelens van vijandigheid.

Bedenking: aHá!!

Indien er zich in de anale fase voor het kind te grote moeilijkheden voordoen, kan het zogenaamde anale karakter ontstaan, dat getypeerd ... mogelijk gesublimeerd tot verzamelwoede), overmatige ordelijkheid en weerbarstigheid. ... Talrijke seksuele perversies uit de latere genitale fase zijn eveneens gebaseerd op stoornissen in de organisatie van deze tweede ontwikkelingsfase van het libido.

Bedenking:
verzamelwoede ... ja ja
overmatige ordelijkheid ... hééél erg gehad ... was minstens even onpraktisch als slordigheid ... gehad dus ...
weerbarstigheid ... ja ja
seksuele perversies ... pfff ... wat is pervers jong?


Uit curieusiteit even verder kijken bij de 'orale fase'.
Die zou lopen van
0 tot 1,6 jaar.

De ... twee levenshoudingen moet verwerven, namelijk:

  • onafhankelijk te kunnen zijn van de gunsten van anderen,

  • onthouding van een gunst kunnen verdragen.

Groeit het echter onrustig op, doordat het bijvoorbeeld vaak hongerig is, in een te drukke omgeving ligt, of te weinig aandacht van de moeder ontvangt, dan kan er een houding van wantrouwen t.o.v. de omgeving ontstaan, wat kan resulteren in gespannenheid, angstigheid of geremdheid.

Bedenking: woHów!


Dan bij de 'fallische fase' ook maar een keer gaan kijken zeker?
Die loopt van 3 - 6 jaar.

... tijd van innerlijke conflicten. ... op twee manieren opgelost. De eerste is identificatie met de ouder van hetzelfde geslacht. ... De tweede oplossing is verdringing. ... De meeste mensen herinneren zich over het algemeen niets meer van voor hun vijfde levensjaar.

Bedenking:
Ik herinner me nog héél veel van voor ik vijf was. 'k Zal dan wel voor de eerste oplossing gekozen hebben zekers? :-s


Tegenstanders zeggen echter:

de psychoanalytische theorie is onvoldoende empirisch bevestigd door experimenteel onderzoek”


Algemene bedenking in de veronderstelling dat er toch iets van is:
Het valt eigenlijk hééél goed mee. 't Had nog veule, veule slechter gekund!! >:-)

.

2 opmerkingen:

  1. sigaret in de mond : orale fixatie

    sigaret achter het oor : fallische fixatie

    alternatieven .. pff wat is pervers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga een sigaret in mijn mond, één achter mijn oor én één in mijn gat steken, want ik geloof dat er bij mij in alle drie de fasen iets misgelopen is! :-D

    BeantwoordenVerwijderen