maandag 29 oktober 2007

Tie my arms around my own body


Gisteren heb ik voor 't slapen gaan nog iets in mijn notitieboekje geschreven. Ja, ik neem dat mee.


Zou 't kunnen zijn, dat ik ontzettend veel behoefte heb aan verklaringen, omdat die staan voor rede? En omdat rede mijn op zijn zachtst gezegd sterk emotionele aard in evenwicht houdt?

Als ik verdrietig ben, zie ik er stabiel en rustig uit. Vanbinnen zit echter zo'n luid weeklagende vrouw van in het Tv-journaal uit 't Midden-Oosten. Hoe diezelfde dames er uitzien als ze blij zijn, weet ik niet. Aan mij kan je dat in elke geval heel goed zien. Dat verberg ik dus niet. Of toch niet helemaal. Zowel mijn compleet verborgen als mijn deels vertoonde emoties vallen, door mij, niet te negeren. Vaak kan ik van de verstopte exemplaren niet eens (meteen) de aanleiding vinden. Is het gevoel zo groot dat er geen ruimte overblijft voor analyse? Een ding is zeker: ik wil graag weten, de oorzaak, reden, aanleiding en het verloop kennen. De eventuele gevolgen brei ik er vaak zelf aan vast. Want daar gaat het om: de gevolgen kennen. Verklaringen moeten me inzicht geven. Een klare kijk op je eigen gevoelens krijg je onder meer door emotionele zaken op een redelijke manier te benaderen. Dat inzicht moet me helpen om de gevolgen zo goed mogelijk in te schatten. Want dan ben ik er op voorbereid. Dan is het minder verrassend. En dan is de emotie misschien minder sterk. Dan kan ik echt rustig blijven. En als je rustig bent kan je beter redeneren en maak je minder fouten. En als je minder fouten maakt, moet je je ook minder zorgen maken. Zorgen over de onvoorspelbare gevolgen van je fouten. Want fouten maak je niet op basis van een goede redenering. Dan zou 't met opzet zijn. Dus zit er in de gevolgen van een fout geen voorspelbare structuur of een op voorhand in te schatten patroon. Je kan je niet voorbereiden. Dan zijn de emoties die daar bij komen dus sterk. En dat zijn geen leuke emoties. Die moet ik dan weer verstoppen. En als ik ze verstop, dan weet ik weer niet meer waar ze vandaan komen. En zo kan ik niet eens leren uit mijn fouten en maak ik ze misschien elke keer opnieuw!


't Is misschien niet slecht om ook de aanleiding van dit geraaskal te noteren.

Wat vooraf ging ...


Er hangen nog altijd wolken.. Op het koertje achter de daken die 'k vanuit mijn raam kan zien, brandt licht. De struiken of bomen zijn goed afgetekend. Ik bekijk ze door mijn telescoop en zeg enthousiast tegen E:”Als er een bij tussen die struiken zou vliegen, dan zou ik dat kunnen zien. Ik vind dat fantastisch!” Ik ben verzadigd, zet de kapjes op de lenzen en ga naar bed.

“Hoe ver zou dat zijn?” vraag ik. Nu wil ik weten hoe ver die struiken of bomen van hier zijn, om te weten of wat ik zag wel zo indrukwekkend is. Zou zo'n apparaatje met een lazer om te meten duur zijn? Tot hoe ver zou je daar mee kunnen meten? Ik denk: ik zoek het uit met een plan. Waar moet ik kijken op dat plan? Dat kom ik wel te weten door om de hoek de straat in te gaan tot bij het huis met die hoge boom. Ik stap uit bed, ga terug naar het raam en probeer in te schatten hoe ver ik zou moeten stappen om bij het juiste huis te komen. 'k Probeer me de daken in 't geheugen te prenten. Dan twijfel ik plots of het wel de achterkant is van de huizen die ik zie. Het huis naast ons is het laatste voor je bij de hoek komt. Dat kan toch zo ver niet zijn? Zie ik de voorkant van de huizen aan de overkant van de straat? 'k Heb altijd gedacht dat het de achterkant was. Mijn vertrouwen wankelt. Waarom heeft zoiets nou enig belang voor mij??




De wereld waarin ik leef is klein. Klein genoeg om te mogen hopen, dat ik er ooit genoeg over zal weten om op mijn gemak te zijn?


...


Neurotic

Neurotic

Tie my arms around my own body.

*op de melodie van 'Erotica' van Madonna*


Vandaag toegevoegd ...


Fijne tekst by the way. De moeite om toch één keer te lezen.


"Erotica"

Erotica, romance [repeat]
My name is Dita
I'll be your mistress tonight
I'd like to put you in a trance

If I take you from behind
Push myself into your mind
When you least expect it
Will you try and reject it
If I'm in charge and I treat you like a child
Will you let yourself go wild
Let my mouth go where it wants to

Give it up, do as I say
Give it up and let me have my way
I'll give you love, I'll hit you like a truck
I'll give you love, I'll teach you how to ...

I'd like to put you in a trance, all over
Erotic, erotic, put your hands all over my body [repeat twice]
Erotic, erotic

Once you put your hand in the flame
You can never be the same
There's a certain satisfaction
In a little bit of pain
I can see you understand
I can tell that you're the same
If you're afraid, well rise above
I only hurt the ones I love

Give it up, do as I say
Give it up and let me have my way
I'll give you love, I'll hit you like a truck
I'll give you love, I'll teach you how to ...

I'd like to put you in a trance, all over
Erotic, erotic, put your hands all over my body [repeat twice]
Erotic, erotic

Erotica, romance
I'd like to put you in a trance
Erotica, romance
Put your hands all over my body

I don't think you know what pain is
I don't think you've gone that way
I could bring you so much pleasure
I'll come to you when you say
I know you want me
I'm not gonna hurt you
I'm not gonna hurt you, just close your eyes

Erotic, erotic [repeat several times]
Put your hands all over my body
All over me, all over me

Erotica, (give it up, give it up) romance
I'd like to put you in a trance
Erotica, (give it up, give it up) romance
I like to do a different kind of
Erotica, (give it up, give it up) romance
I'd like to put you in a trance
Erotica, romance
Put your hands all over my body

Only the one that hurts you can make you feel better
Only the one that inflicts pain can take it away

Eroti - ca


[ www.azlyrics.com ]


En dan kijken op You Tube ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten