dinsdag 16 oktober 2007

RGB

De rood, groen, blauw combinatie. Hoe ik er over denk, zegt vast veel over mij. Om me hier te kunnen volgen, zou je het beste ook 'Waar kijk ik naar' eens lezen. Het verklaart de oorsprong van mijn RGB-fascinatie. Maar het gaat verder dan de bolletjes in het donker.




Rood, groen en blauw zijn de drie kleuren waaruit natuurlijk licht is opgebouwd. Het zijn de kleuren waarmee we het hele kleurenspectrum dat wij kunnen waarnemen, samenstellen. De mens wil graag afbeelden wat hij ziet en wilt al die kleuren zelf ook maken. Daarvoor hebben we echter rood, geel en blauw nodig. Als ik me met iets wil vereenzelvigen, dan liever met wat van nature bestaat als met iets dat door de mens werd gefabriceerd.


Van dP spot



In mijn logo staat het rood voor 'D', de eerste letter van mijn familienaam. Die naam is fout en hoort niet echt bij me, omdat het niet de naam van mijn natuurlijke vader is. Fouten worden met rood aangeduid.
Mijn naam, Priskilla, is wél juist. Toen ik klein was, zei bijna iedereen aan wie ik mijn naam moest spellen:"Neen, neen ... Je spreekt dat uit als 'k', maar je schrijft dat met een 'c'." Ik moest steevast mijn identiteitsbewijsje tonen, om te bewijzen dat het wél met 'k' geschreven werd. Het groen in mijn logo geeft de 'P' van mijn naam weer.
Het blauw geeft evenwicht. Voor mij persoonlijk is het bewust zo ontzettend sterk met rood en groen verbonden, omwille van de bolletjes die ik zie. 'k Vind de kleurencombinatie niet eens zo mooi als bijvoorbeeld rood met groen en geel of rood, geel en blauw. Maar ik kies ervoor omdat het een natuurlijke samenstelling is en ze hoort bij me, net als flink wat andere dingen die ik niet meteen schitterend vind. Dan kan ik er toch evengoed wat mee doen?

Iedereen heeft de drie kleuren kegeltjes in zijn ogen zitten. Rood, blauw en groen horen daarom voor iedereen samen. Zo geeft de hele gedachte achter het logo voor mij ook aan dat ik anders ben en tegelijkertijd net als iedereen. Het is licht en het zit in iedereen zijn lijf, dus is het mijn én iedereen zijn ding! Dat is nog een reden om het als iets bruikbaar te zien en het hier en daar, waar het past, uit te werken.


Als ik om me heen RGB-combinaties zie, neem ik er graag een foto van. Als ik de drie zelf bij elkaar kan brengen, doe ik dat ook geregeld. Ik wil het gegeven wel in mijn blog opnemen, maar wil het er niet telkens opnieuw zo uitgebreid over hebben. De gerelateerde afbeeldingen die ik maak, zet ik ook in een afzonderlijk album en de postjes hier merk ik met 'RGB'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten