zondag 20 juli 2008

Recommended for You - Burn

.

Eigenlijk heeft You Tube nu en dan wel gelijk.


Voor het huis waar ik opgroeide lag een grote akker. Als de oogst eraf was gehaald, kon ik allerlei vogels zien scharrelen.
Vooral de kraaien trokken mijn aandacht. Een heks had een kraai op haar schouder. Ik wist toen nog niet dat heksen zich zelfs in een kraai kunnen veranderen.
't Waren er geen om mee te lachen, die beesten. Grote, sterke vogels die de rest verjoegen van de plekken waar 't meest op te pikken viel. En ze waren zwart ... En hadden ogen als kooltjes. Ze maakten een geluid dat leek op dat van cowboys die een kudde aandrijven. Duiven waren mietjes in vergelijking met hen.

Mijn grootvader bracht een jonge kraai die uit een nest sukkelde met de hand groot. Ze ging met hem mee op zijn schouder als hij ging wandelen in 't veld. Ze kon vrij rond vliegen en kwam telkens naar hem terug als hij buiten aan 't werken was. En dan opeens kwam ze niet meer weer. Hij was verdrietig maar legde me uit dat ze waarschijnlijk wou kweken. Als hij in 't veld kraaien zag, keek hij altijd naar haar uit en riep haar naam. Maar je kunt als mens geen soortgenootje vervangen.
Hij vertelde me ook dat er nóg grotere bestonden: raven. Sindsdien ben ik altijd blijven uitkijken naar de eerste raaf die ik ooit in 't echt zal zien.

Hier in Gent zitten er soms flink grote kraaien op een bouwwerf waar men met de funderingen is gestart. Ik kan ze dan met plezier minuten lang in de gaten houden, terwijl ik eigenlijk ergens onderweg naartoe was.


Wist je dat kraaien lijken op mensen? Ze kiezen een partner, maken een nest dat ze jaar na jaar een beetje uitbreiden. Als ze nu en dan wat pikken, zijn ze alleen op hun hoede voor de eigenaar omdat ze weten dat de andere soortgenoten zich er toch geen bal van aantrekken. En de deftige kraaien hebben een job.
Ze gidsen de overledenen naar het hiernamaals en als die nog unfinished business hebben, begeleiden ze hen terwijl ze hun taken afwerken.
Als je ze op een veld of een werf ziet, zitten ze dus eigenlijk op restaurant met vrienden en maken een praatje over wie en wat ze allemaal zijn tegengekomen de laatste tijd. Net als mensen ...

En héél, héél af en toe is er een gekke kraai, die een kat adopteert.




De 7.29 minuten versie




en de clip You Tube recommended me

╬ The Crow."Burn" (The Cure) ╬




.

1 opmerking: