donderdag 3 juli 2008

Twee met grenadine

.
Toen ik aan de Zuid Stany Crets zijn kop zag, ging ik naar de affiche toe om het tekstje te kunnen lezen.
Als ik nadien Arno zag, vond ik hem zeker wel bij de leuze passen.
Toen er deze ochtend een vlekje op de lip van Kamagurka zat, nam ik zelfs de moeite om het weg te halen.

Ondanks ik een zwak heb voor karakterkoppen, deed de campagne mij vooral terugdenken aan mijn kindertijd in Bredene aan de Belgische kust.
Met mijn bonne – tegen wie ik 'moe' zei – en pit Louis tot vijf weken aan een stuk op camping. Ze hadden zo'n grote stacaravan op een vast plekje. Het ding moest vanbinnen en vanbuiten gepoetst worden, het gras moest worden gemaaid en moe zorgde elke dag voor warm eten.
Elke dag van de camping aan de Koningin Astridlaan naar de Duinenstraat en terug. Telkens weer dezelfde uitstalramen inkijken en af en toe iets kopen. Als de vakantie bijna om was, cadeautjes uitzoeken voor de thuisblijvers.
Al gingen we dan geregeld naar het strand, toch lijkt het me nu toch net wat té veel op thuisblijven, om helemaal naar mijn zin te zijn.
Toch was er een groot verschil. Thuis dronk pit Louis voor 't slapen gaan één jenevertje. “Mijn zenen rijen weeral op een kerreken!” zei mijn bonne en greep – vaak niet de eerste keer die dag - naar de doos Poeders Mann. Maar aan de zee, deden ze zichzelf een pleziertje dat ze zich thuis nooit veroorloofden. Een keer of twee in die paar weken, gingen we naar een cafeetje en daar dronken ze dan een Rodenbach met grenadine.


Om te weten welke foto's er nog kunnen volgen, ging ik naar de website van Rodenbach en kwam bij 't Rodenbachfonds.
Als je zelf ook een kijkje gaat nemen, zeker even langsgaan bij Jonas Maris. Zijn foto's zijn op kunstzinnig vlak misschien niet hoogstaand, maar de manier waarop hij – vooral in “Vertigo”, "Atka" en “Flushed” - structuren en materialen weet te vangen, spreekt mij heel sterk aan. Ik kan ze bijna voelen. Zijn beelden houden mijn aandacht daardoor gemakkelijk vast. Voor mij is dat genoeg om meer te willen zien en anderen over hem te vertellen.

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten