woensdag 16 juli 2008

Burbujas y ángelitas

.
Gisteren bij wijze van salut aan 'Ghent as we know it' - tot na de Gentse Feesten - nog een keer gelijk een amateur zwalp-ei de helft van 't centrum afgedweild.
's Middags met de collega's lekker gegeten bij Alaturka in de Nederkouter met rode porto als aperitief. In de namiddag, ter gelegenheid van de verjaardag van een van de dochters van den baas, in de schuimwijn gehangen. 's Avond een spaghetti van 't huis in 't Krochtje met alweer rode porto. Daarna rode wijn in de Kinky Star en dan bij gebrek aan Charlatan afgezakt naar Café Central in de Hoogpoort met nog meer rode wijn. Tof spel ze de Club Central. Daar niet van. Alleen heb je na ooit vijf jaar te hebben samen geleefd met een Latino, de scene zo wel wat gezien.

Bijna geen volk en toch langs de dansvloer één jonge gast met twee schoon meiskes. Met een van hen was hij een bachata aan 't dansen toen ik hen opmerkte. Even later: de evidente salsa-klanken. De jonge gast was even weg en de deernen stonden langs de kant wortel te schieten.
'k Dacht:"Foert ze! Ik ga vragen om te dansen." Ik had het vooral gemunt op die met haar donkerbruin, sluik, lang haar met volgens mijn principes obligate frou-frou. 't Was haar lieve, bijzonder mooie, frisse, soepel met haar bekken bewegende, grote, blauwe ogen met onschuldige blik bezittende, lang, golvend, blond harige vriendin die glimlachend van haar kruk sprong en haar hand uitstak. Omdat ik niet de minste intentie had om duidelijk te maken dat zij initieel tweede keus was en ik zoveel enthousiasme - vooral ook van ons moeder natuur! - sowieso niet wil weerstaan, danste ik dan maar met haar. 'k Moet toegeven dat 't toch wel een tien à vijftien seconden geduurd heeft, voor ik haar tijdens 't dansen gewoon durfde aan te kijken. 'k Dacht:"Choh ... een engeltje ... daar ga 'k nu toch wel een keer naar kijken terwijl ze hier is."
Kijken alleen is zo vies, dus maakte ik er een praatje bij.
"Is 't hier altijd zo kalm?"
"Nu 't vakantie is wel. Maar anders staat 't hier vol."
"Dans je al lang?"
"Een paar jaar. Wel ja ... twee. Maar ik dans meestal, allez bijna altijd met mijn vaste danspartner"
...

Mijne maat - die geen Latijns-Amerikaanse dansen kent - zijn commentaar:"Ja, ja ... Daar is alles op en aan."

Ettelijke dansjes met haar, haar danspartner en haar vriendin - een magere zonder kont - en vast al een uur later.
"'k Heb zo een beetje een vriendje. Maar hij kan helemaal niet dansen. Ook niet gewoon dansen. En ik denk dan, dat 't nooit gaat lukken omdat ik daar zo erg mee bezig ben."
"Een ander vriendje kiezen?" - Zelfs een engeltje bescherm ik niet voor mijn wickedness.
"Ja, maar waar vind je zo'n vriendje?" Heuh?! Een lieve jongen zomaar buiten pieren, omdat hij niet kan dansen? Engeltje blijkt er enkel uit te zien als een engeltje. "En een Latino nemen, gewoon maar omdat die dan goed kan dansen ... "
"Hebben ook een beetje 'n andere mentaliteit hé." - Ja, wat moet een mens daar anders op gaan zeggen? In de kersverse veronderstelling dat ze er blijkbaar alleen maar hemels uitziet, de vettige opmerking maken, dat die nog wel meer kwaliteiten hebben?
...

Een zwarte Cubaan van kop tot teen gekleed in wit linnen komt toe met een kliek blanke vrienden - die ver, ver, héél ver van de dansvloer blijven - en stort zijn dans-passie op haar als een vlieg op een koeienvlaai. Als ze naar 't toilet gaat, moet hij ook. 't Lukt haar om niet verorberd te worden. Ik mag verdorven suggestietjes doen, maar hij moet zijn gretige klauwen van haar afhouden. Hoe gaat ze anders onbevlekt ontvangen, zoals 't voor haar voorbestemd moet zijn?


Mijn bedenkingen achteraf:

Dat is toch niet te verstaan dat lesbiennes voetbal willen spelen? Als er nu één vrijetijdsbesteding is, waarbij er altijd veel meer vrouwen zijn dan mannen, dan is 't toch dansen? En de exemplaren die je daar ziet, dat zijn tenminste op en top vrouwelijke vrouwen. Terwijl ik van de voetbalsters - Misschien volkomen ten onrechte. Prove it to me IF I'm wrong, please! - toch de indruk heb dat 't hoofdzakelijk om stoere bonken van wijven gaat.
'k Heb sowieso nooit begrepen waarom zo veel lesbische vrouwen vallen op een exemplaar dat meer weg heeft van een man. Hoe zit dat eigenlijk in elkaar? Willen die alles van een man, behalve de geslachtsdelen? Buiten de op hetero mannen gerichte filmpjes, heb ik nog nooit twee lieflijke dames gewillig aan elkaar zien hangen.
Een madame die 'k oppervlakkig ken, is voor de vrouwen. Ze heeft een fameuze boezem die ze doorgaans minimaal bedekt, een kont als een zwarte en draagt hakken. "Wel dan?" Niks wel dan! Ze loopt, zit en spreekt als een vent en haar vriendin is een prototype.
Ik kijk zo graag naar mooie vrouwen. 'k Ben niet lesbisch, maar ik reken mezelf bij de categorie die hen met slechts een beetje moeite wel zou kunnen verstaan. Zo'n keer een schoon creatuurke delen met een man die ons gegarandeerd allebei 'een goed gevoel' kan geven, zegt mij zelfs wel wat.
Maar als 't gaat over dé lesbische vrouw haar smaak, haar drive, blijf ik erbij:"Ik snap daar niets van!"



Juan Louis Guerra - Burbujas de Amor

Klinkt zoals de donkere, in de regen dansende ángelita er uitziet.



4 opmerkingen:

  1. Leuk, ik heb Juan Luis Guerra altijd graag gehoord. Fijn om hier een filmpje van hem te mogen vinden. :-)

    En de rest van het verhaal was ook de moeite waard. Ik heb ervan genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Juan Luis Guerra maakt zowat de meest melodieuze muziek van alle Latijns Amerikanen. Zelfs Merengue klinkt bij hem niet saai.

    Versta je ook Spaans? Ik moest plots aan 'El Costo de la Vida' denken en ben het dan maar beginnen vertalen, omdat het eigenlijk ook hier opvallend toepasselijk aan 't worden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik versta geen Spaans, maar heb het wel altijd al willen leren, ik vind het zo'n mooie taal. Ik heb ooit 4 maanden op kot gezeten voor een stage en daar wel een beetje Spaans geleerd met behulp van een Spaanse uitwisselingsstudente, maar die kennis is redelijk beperkt.

    Ik zal straks thuis het andere nummer eens proberen te bekijken/beluisteren. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Achter 'meer kwaliteiten' zit een link naar een document met de vertaling naar het Nederlands.
    Fijne tekst en een leuke manier om alvast je eerste Spaans te leren, als je 't mij vraagt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen