maandag 12 november 2007

Hout ... Ik kom u pakken!


Hoe minder tierlantijntjes er aan meubels zitten, hoe meer geld ze lijken te kosten. Zouden de makers centen KRIJGEN om lelijke poten, handvatjes en noem maar op aan die dingen vast te maken? Ah ... inderdaad! Van al diegenen die dat graag zien. Wel, die zijn duidelijk met veel.
De wet van 'vraag en aanbod' is hier vaneigens van toepassing. Niet in zijn oorspronkelijke vorm, dat een pruduct duurder wordt naarmate er meer vraag naar is. 't Is net de massaproductie die 't goedkoop maakt, juist? 'k Veronderstel dat de fabricage als het volume de moeite loont, verhuisd wordt naar een van de lageloonlanden. Och whatever! Ik wil simpele dingen: zonder certefetutten en functioneel. Een meubel dat puur is. En 't moet ook nog goedkoop zijn!


Jaren geleden stond er een handige harry bij mij in 't krijt. Die heeft mij dan maar een kast gemaakt. Maar ik ben ondertussen zo braaf geworden, dat ik het boekenrek dat ik nu wil, zelf in elkaar moet foeteren.
Plannetje getekend en daarmee naar de winkel. 'k Had het voor mezelf héél eenvoudig gehouden qua werkwijze. Handig ben ik wel, maar 't ontbreekt mij aan ervaring om met een volkomen gerust hart ingewikkelde technieken te gebruiken.
Het rek zal bestaan – Zal bestaan! Oh wat zijn we zeker van ons stuk, niet? - uit kubussen (voor en achteraan open) waarop planken liggen. Zo kunnen we het rek naar wens verder uitbreiden. Ik wou die vier planken waaruit zo'n kubus gemaakt wordt aan elkaar zetten met twee hoekprofielen per verbinding. “Dat is maar lomp zen.” zei mijn vaste informant in de winkel. Hij overtuigde me ervan dat een schone verbinding maken écht niet zo moeilijk is.
Normaal gezien als ik thuiskom met nieuwe planken en ik daarmee 'mijn' goesting mag doen, worden ze meteen onder handen genomen en is het ding binnen de kortste keren af. Nu ligt het hout hier al ... twee weken denk ik. 'k Ben er een beetje bang voor! “Wat als dat nu niet lukt?” zit ik me steeds weer af te vragen.


Maar vandaag is het twaalf november hé! Vandaag mocht ik terugbellen omtrent het Fab TAB worden. En 't is officieeeeeeel!!! Als dat geen extra zetje is ... Ik kan dat! Ge zult dat zien, ik kan dat!


8 opmerkingen:

  1. Een hoekprofiel is inderdaad niet zo mooi in een dergelijk geval. Ikea heeft zo'n aantal kasten te koop en daar werken ze o.a. met gaatjes en houten plugjes die daarin passen.

    Ik weet niet in welke mate je dat zelf kan fabriceren, maar het oogt wel mooier dan hoekprofielen natuurlijk. Veel knutselplezier alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn informant heeft me vijzen aan de hand gedaan, waarbij je niet meer moet voorboren. Ik kan de planken dus tegen elkaar zetten met houtlijm ertussen en dan met die speciale vijzen de verbinding maken. Dat met die houten pennen zoals Ikea werkt, ken ik natuurlijk ook. Maar dan moet je al wel die gaatjes mooi voorboren met een speciaal geriefke daarvoor. Dát zie 'k niet echt goe zitten. 'k Ben al super content dat 'k niet moet boren, want ik heb geen boorstandaard en dan is 't moeilijk om recht te blijven, zie je?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha!Hoekprofielen! Dé uitvinding voor ongeduldige klussers zoals ik er ook een ben. Makkelijk én snel, maar.......mooi is anders. Houten pluggen? Al beter,maar dat rechte gaatjes boren is voor mij ook niet evident.Als kind al kon ik altijd gefacineerd kijken naar zwaluwstaartverbindingen, dat heb ik altijd zo mooi gevonden, maar zelf zou ik er nooit aan beginnen. Vijzen dus maar. Aangezien er toch planken bovenop je kubussen komen, kan je de vijzen wel zo plaatsen dat ze niet zichtbaar zijn. Mochten ze toch zichtbaar zijn, dan kan je er nog altijd van die plastieken dopjes opzetten die ze voor kruisschroeven verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap het heel goed. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @kletsmama: Misschien eentje voor bij uw verdraaide gezegden op uw blog:"Wat je zelf doet, doe je met minder geld." (omdat 'beter' soms in vraag mag gesteld worden) ;-)
    Het kijken naar schoon constructies ... Enerzijds inspirerend, anderzijds frustrerend. Neen, dat laatste is overdreven, maar ge verstaat mij wel hé.
    @Karel: fijn, fijn ... de man en de zelfredzame vrouw zitten op één level!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die speciale vijzen-met-boorkopje zijn echt subliem. Duur ook. Ik gebruik ze regelmatig om ze in hardhout te drijven zonder te boren. Werkt perfect.
    Succes alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @menck: m.a.w. ... als 't mislukt, ligt het aan mij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen