zaterdag 17 november 2007

Oohw! Wwww-hat to dooooo ... FIRST?!!


Zijt gerust, tegen 't einde van deze post is 't niet meer alleen de titel die ronkt!


“A long, long time ago ... Back when the ...” Is er een beter begin mogelijk? Ik ken er niet veel die het echt goed kunnen. Jan Decleir, Jef Burm, John Hurt. Zij kunnen het. Vertellen. Bij hen stribbel ik niet tegen.
Perfume, naar het boek Das Parfum van P. Süskind werd ingeleid door John Hurt. Mooie film, maar het boek was beter. Waarom? Omdat ik dat het eerst kende?


Bij Turks Fruit van J. Wolkers zag ik eerst de film. Ik kon me nadien geen ander beeld vormen van Erik en Olga als hoe P. Verhoeven hen liet vertolken door Rutger Hauer en Monique Van de Ven. Het verhaal speelt zich af in een tijd die ik niet bewust heb meegemaakt. Toen ik de film voor het eerst zag, ging het ook over een leven dat ik nog niet kende. De beelden, hun stemmen staan ondertussen zo vast in mijn geheugen gegrift dat mijn fantasie die verfilming tijdens het herlezen en nog herlezen niet wil of kan overtreffen.


Toen er sprake van was dat P. Jackson The Lord of the Rings van J.R.R. Tolkien ging verfilmen, kende ik het boek nog niet eens. Ik kocht de luxe uitgave op flinterdun papier en werd nadat het verhaal tergend traag op gang kwam, meegezogen tot de laatste bladzijde. Elk ogenblik dat ik ook maar de tijd had, greep ik naar die klopper en dook erin om even van deze wereld te verdwijnen.
'k Herinner me dat de fans van 't eerste uur niet konden aannemen dat het verhaal, zonder het tekort te doen, in beeld zou worden gebracht. Voor mij duurde het jaar tussen de verschillende delen veel te lang.


Er zijn veel boeken verfilmd. Ik blijf hierbij met één cruciale vraag zitten. Lees ik beter eerst het boek om nadien de film te zien of omgekeerd?


Jef Burm zal voor mij altijd een beetje Rietje Rans blijven.



5 opmerkingen:

  1. Ik lees doorgaans eerst het boek. Omdat het boek nu eenmaal eerder is dan de film.
    Als ik eerst de film bekijk (veelal ben ik dan niet op de hoogte van het boek), ben ik ook niet meer van plan om nadien nog het boek te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Humo loopt al enkele weken een actie waarbij het boek én de film van enkele titels samen worden aangeboden. Persoonlijk denk ik ook dat het beter is van eerst het boek te lezen en dan pas de film. Ik verwacht dat de beelden van een film te bepalend kunnen zijn voor je inlevingsvermogen in het boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @menck: na de film toch nog het boek - enkel als ik de film écht goed vond

    @karel: Ja, en 't wilt niet zeggen omdat de beelden van de film blijven hangen en je fantasie beperken, dat de film ook goed was. - bedenk ik nu - Als ik kan kiezen, eerst het boek dus toch maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geef er ook de voorkeur aan om eerst het boek te lezen. En doorgaans kijk ik daarna zelfs niet naar de film omdat ik altijd het gevoel heb dat deze niet helemaal kan weergeven wat je gelezen hebt.
    "A picture means a thousand words",iedereen kent die uitspraak maar hoe zit het met het uitbeelden van gedachten?
    Gevoelens kunnen nog in grote trekken weergegeven worden door acteurs maar de enorme hoeveelheid gedachten die elkaar opvolgen in iemands hoofd.....dat is wat anders.
    Het zou de hele film trouwens enorm lang én langdradig maken als men dat telkens zou proberen weer te geven.Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de boeken van Stephen King stukken beter dan de verfilming ervan.
    Naar het eerste deel van de Lord of the rings-verfilmingen ben ik beginnen kijken met de zekerheid dat het maar een flauw afkooksel zou zijn van het boek. 'k Moet eerlijk toegeven dat het één van de weinige verfilmingen zijn die aan mijn verbeelding tegemoetgekomen zijn en die zelfs af en toe overtroffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @kletsmama: E zei het ook al, toen ik bij bvb. Perfume kritiek had op 't feit dat sommige dingen naar mijn mening te sterk werden uitvergroot, terwijl er aan andere te snel werd voorbijgegaan - allemaal in vergelijking met het oorspronkelijke verhaal. In film kan je niet hetzelfde weergeven als in een boek. De mensen zouden zich afvragen of je denkt dat ze dom zijn, als je over bepaalde dingen té veel tijd laat gaan.
    'k Vermoed nu, na hierover een keer goed te hebben 'gepeinsd', dat het simpelweg verkeerd is om boek en film met elkaar te vergelijken. Het zijn twee dingen die waarschijnlijk best helemaal los van elkaar beoordeeld worden.
    Ten slotte lees ik - als ik kan kiezen - ook liever eerst het boek. Mijn beeld aanpassen bij 't bekijken van een film lukt gemakkelijker als die beelden uit mijn hoofd krijgen bij het lezen, zodat ik mijn eigen fantasie met zo min mogelijk beperkingen kan laten werken.

    BeantwoordenVerwijderen